Pressemelding -
Forventer mer enn 20 000 besøkende til Norges største møteplass for mat- og drikkebransjen
I perioden 18-20.mars 2025 avholdes UMAMI Arena på NOVA Spektrum. Nærmere 400 utstillere og mer enn 20 000 besøkende og tilreisende fra hele landet er forventet til Norges største møteplass for mat- og drikkebransjen. Det er lagt opp til et bredt faglig program med flere konferanser og hele 15 konkurranser hvor det skal kåres både norgesmestere og nordiske mestre innen ulike kokkegrener.
– UMAMI Arena har en sterk posisjon som både møteplass og markedsplass for hele bredden av mat- og drikkebransjen. For mange leverandører er dette årets viktigste arena for å presentere produktnyheter og vise frem egne merkevarer. I tillegg er arrangementet også en superrelevant møteplass for å etablere og vedlikeholde relasjoner som er viktige for å lykkes, forteller direktør for UMAMI Arena Torill Engelberg.
Flere norgesmesterskap
Som del av UMAMI Arena arrangeres det en rekke konkurranser og norgesmesterskap gjennom de tre arrangementsdagene:
- Nordic Sushi Cup
- NM Community Catering
- NM Kaffekunst
- National and Nordic Pizza cup
- NM i kaffecocktails
- NM i konditorfaget
- Og flere andre konkurranser
Bredt utvalg lokalmatprodusenter fra hele landet
Til sammen er det påmeldt tett opp til 400 utstillere på arrangementet. Nærmere 100 av disse er ulike lokalmat-bedrifter i form av lokale og regionale produsenter av lokalmat og drikke. For UMAMI Arena har det vært viktig å legge godt til rette for at lokalmat-bedriftene kan komme i tett kontakt med nasjonale kunder innen blant annet hotell, restaurant, kantine, institusjon og dagligvare.
– Vi heier på lokalmat-bedriftene, og ønsker også at denne delen av bransjen skal lykkes best mulig. Fordelen med UMAMI Arena er at vi samler svært mange innkjøpere og beslutningstakere på samme sted til samme tid. Dette gjør det effektivt for en liten bedrift å komme i kontakt med mange selv uten et stort salgsapparat, sier Torill Engelberg.
Utstillere fra Ukraina
I forbindelse med UMAMI Arena 2025 vil også 15 ukrainske merkevarer innen mat- og drikkebransjen være tilstede som utstillere på arrangementet. Samarbeidet med Ukrainian Trade House LTD bygger på målsettingen om økt internasjonal handel mellom Norge og Ukraina, og ønsket om å fremme ukrainske produkter i Norge.
- Det har en ekstra dimensjon ved seg å ha de ukrainske utstillerne med på årets arrangement sett i lys av den pågående krigen. Vi håper deltakelsen legger til rette for nye forretningsmuligheter som både kommer næringslivet og samfunnet i Ukraina til gode på ulike måter, sier Torill Engelberg.
Emner
Kategorier
Regions
NOVA Spektrum skaper og legge til rette for messer, arrangement og events. Vår virksomhet omfatter en kombinasjon av egeneide og eksterne arrangement.
Les mer om vår virksomhet og alle våre arrangementer på https://novaspektrum.no/